Wednesday, August 17, 2011

Setelah 5 tahun akhirnya disni...


Semalam aku baru abes jawab paper pci (process control and instrumentation).. lps paper ada mmber ajak aku jumpa lecturer... die kata nak repair carry mark... aku pn rasa xsalah la plak aku nak ikot.. walaupon aku rasa carry mark aku dah ok dah... then dijadikan cerita aku sampai dlu.. dan tiba2 aku terpandang pemandangan seperti diatas... tiba2 aku terkenang dan hati aku sayu...

"setelah 5 tahun sampai sni dah aku".

aah... dah 5 tahun aku kat uniten. dan akhirnya aku dah sampai final year.. sem dpn last... macam2 aku tempuh.. aku masing ingt 5 tahun dlu aku pernah datang sni dan nak lihat pemandangan cantek ni.. masa tu aku baruuuu lagi dalam uniten... tpi tak sangka dah nak abes tiba2 aku terdatang lagi kat sni.. mmg btol2 satu kbetulan...

aku masih ingt ape aku buat masa orientasi.... nakal2 aku dgn kawan2 aku... tpi inilah nasib manusia... dalam 7 org kawan tetap aku nasib masing2 dah terkne dgn nasib masing2.. ada yang kne tendang uniten.. ade yg kua sbb xlulus.. ade yg kembali ke rahmatullah... ade yg dah 3rd year tibe2 tuka course sbb xle carry engineering.. tp aku camnila.. sampai juga ke finla year.. walau merangkak yang penuh berdarah.... tpi alhamdulillah sampai juga ke sini..

trkenang jatuh bangun aku... trkenang suka dan gaduh bersama kawan2.... tingat masa foundation dlu.. tiap2 mggu aku salu curi kua jumpa Ex aku kat KL.. die blaja kat Politeknik Sultan Idris shah.... kat sungai besar sabak bernam.. tpi putus juger.... xde jodoh ar tu... dlu die salu mntak putus.. jenuh gak aku nak pjuk.. tpi 1 kali je aku mntak putus, putus tros.. huhuuh.. die mmg sorg pompuan yg baik, comel dan sengal... walaupn dah lama ptus kenangan ngn die masih terngiang di kpala dan kdangkala buat aku tersenyu,.. tpi skang aku dengar die dah ade pengganti.. bgusla untuk die..



macammana aku dari foundation hingga ke 2nd year walhal ke 3rd year... hadapi krisis identiti nak mngenal siapa diri sendiri.... aku mngaku proses ni cukup payah.. tpi syukurlah aku dah akhiri krisis ni dan berjaya jumpa sape diri aku skang... terkeluar lah aku dari kelompok remaja dan manusia yg masih xtau mereka hidup untuk ape..

errmm.. tahun pengajian yg aku xle lupa adalah tahun 1.. masa tu aku dan kawan2 dah berpecah.. macam2 sebab... klau aku sebab bergaduh ngn dorg... tpi xdela seyes... just berlaku satu insiden dan aku tak tahan dan demi kebaikan aku putuskan aku xkn bersma dorg lagi.. ceh.. macam band muzik lak ek.. keluar dari group n wat album solo... haha... masa aku kua ada yg suka.. ade yg tak sanggup dan sedih lihat kumpulan kami berpecah.. tpi akhirnya semua antara kami buat haluan masing2 dan jumpa kawan2 baru... dan dalam tempoh tu jugak salah sorg daripada kami telah kembali ke rahmatullah akibat kemalangn... seblm die mninggal aku terjumpa dgn si arwah... kami tonton uniten cup kat padang.. masa tu team bola aku xde match. tgn dah nak bergerak tpok bahu die bertegur.. tpi xtau la nape berat sgt.. tpi waktu tu aku dah mula berbaik dgn bekas2 geng aku yg dlu.. dan aku ade denga2 bekas geng2 aku ade cuba berbincang nak ajak aku dok kembali dgn mereka dalam satu umh sewa.. tpi si arwah lah dan sorg lg mmber yg mmbantah... tpi aku xkesah.. mg aku xmau pn...

tpi xsangka.. itulah hari terakhir aku lihat arwah kat padang... esoknye die dah pergi.. eksiden.. org kata smpai terkeluar otak... aku cume sedekahkan alfatihah je.. nak pegi melawat jenazah kat hospital serdang tpi malam tu aku ade dinner lak.. sedeh jugak.. lps die mninggal aku dan bekas2 geng ade time tu terkumpul kat kedai makan... ade salah sorg mmber bgtau yg arwah tekilan dgn aku sbb aku boleh tego dan bebaik smula dgn sume bekas geng tpi die aku xtego lagi.. aku denga aku cume terdiam dan terucap di bibir "maafkan aku kawan".. sbb arwah sblm kami berpecah antara yg rpat dgn aku. tp masa nak pecah die antara yg xberkenan la ngn aku.. gitulah citernye.. so untuk tego die mmg amik masa.. camtu lah...


tpi dalam tahun yg sama gak, kami tiba2 kembali bersatu untuk ke satu destinasi... kami melancong ke melaka.. sumenye atas idea aku.. hehehe.. dan waktu tu kami btol2 terasa macam dlu.. cume kami kurang sorg.. si arwah.. ajaibnya sampai2 je ke melaka, secara spontan kami ziarah kubur arwah... xrancang pn... kami terdiam bila di pusara sahabat kami... aku tertunduk al fatihah.. "hai kawan... dlu kta sama2 diatas.. skang kami diatas kau dibawah sana".. sedih jugak aku... sblm kami pergi aku lah org terakhir mninggalkan pusara dan sempat memegang kepala nesan sblm brangkat.. dan lepas tu kami habiskan masa kami bersama hinggalah 3 hari.. macam2 kami buat.. ke gunung ledang, memncing dan macam2.. masa nak balik KL aku masa borak smpat ucap kat kawan "kita ni masing2 ade hal masing2.. kawan2 masing2.. tpi hakikatnya jauh kita gi gak ni lah kita... akhirnya kita akan bersatu gak".. sume mengiakan kata2 aku.. dan lepas tu hubungan kami kembali bertaut bila blk kampus..

gitulah antara tahun yg plg best dalam pengajian aku.... tahun2 lain bse2 je... sukar nak ungkap knangn2 tu sume.. aku pn mula2 mnyampah nak masuk uniten.. ayah suroh.. bila masuk 3rd year bru aku seyes ngn engineering.. dah macam anak dara dh aku kne suro ngn mak ayah amik kos ape..

Terima kasih Allah..


No comments:

Post a Comment