Saturday, August 13, 2011

Ramadhan bersama Guru


12 ogos 2011 - hari ni boleh dikatakan istimewa... ramadhan tahun ni aku dah berbuka dgn mak, ayah, sedara2 dan adik beradik.. tpi aku blom sambut ramadhan dgn guru sendiri.. so tahun ni mmg aku nak wat kelainan.. bse tiap2 tahun aku hny kirim sms salam ramadhan pada beliau.. so tahun ni pasang niat lain sket... nak berbuka sama2 dan berterawikh dgn beliau di masjid...

masa kol die selase lepas panggilan aku disambut mesra skali.. mmg sifatnya agak pramah tapi tegas juga orgnya... umurnya 64 tahun dan masih stedi lagi... masa mula2 aku kata nak berbuka dgn die die tny nak bawak brape org.. niat asal nak dtg sorg.. tp aku pikir pe salah kalau ajak 2-3 kawan yg seguru... aku cakap la nak ajak 2 org lagi so total 3 org.. die pon bg green light...

so aku pilih la mmber yg plg rapat ngn aku.. yg lain macam xdpt nak ikot.. so xpela... pada hari kejadian aku ade test sebelah pagi dan kne siapkan projek pada waktu ptg... sgt stress sbenanya.. tp aku cuba control.. alhamdulillah projek smpat siap pada jam5.20pm. test sbelah pginya pon boleh jawab dgn baik aku kira walaupon hny stadi 2 jam.. ohoh!.. nasib baik concentrate dalam klas...

so lpas asar kat surau kolej mmber yg nak ikot turut serta solat dlu.. lps solat kami borak2 pasal senaman silat.. aku sampaikan ape khasiat yg aku tau sbb dorg pn xtau.. so ape salah kongsi ilmu.. kul 6pm baru btolak...

btolak sampai tol serdang jem jgn ckap ar.. mne tak.. dah la ari jumaat tambahlak ngn hujan.. cnfrm jem... dah kul 650pm still xsampai lagi... aku kol beliau nk bgtau kmi katne...

"tabung haji dah? ok2.. no problem..", balas guru dgn selamber...

sampai2 je kami nmpak die dah dduk kat beranda.. tguu kami la tu.. alamak.. aku pon cpt2 kua bg salam angkat tgn.. die hny tesenyum dan jawab salam.. naik ke rumah kami selesakan diri.. tembikai yg dibeli kami pass pada org rumahnya.. xsampai 5 mnit dah siap dipotong.. terer gle org umah die.. aku potong pn tkial2...

lg 10 mnit berbuka.. kami borak2 kosong.. die kata "kita makan ringan2 dlu la ye... sbb solat bru kte pulun"... katanya dgn selambe lagi... cam bse lgi 2 mnit kami mula dduk atas meja makan.. tgk sume macam kekok.. yela.. sjak die jadi guru xpnh2 ade anak murid dtg bebuka... aku lak yg wat...

azan berkumandang... die memimpin bacaan doa tnpa berlengah.. sperti tau org2 muda seperti kami sdg klaparan... selesai doa aku capai mana yg ada didepan dlu... sbb itu mmg adab makan bila kita berada dirumah org... bila dirumah org jgnlah skali2 kita cpai makanan yg sdp dlu.. selaintu masa mula2 makan jgn langkau tgn kita untuk ambik maknn yg jao dari kita... tu menandakan akhlak kita sgt buruk... dan kita takleh dibuat kawan..

camtu jgk aku nak pesan pada pembaca.. kalau nak knl mana kawan dan sahabat.. bawak dtg umah.. lihat cara die makan.... kalau die xmula dgn hidangan yg btol2 didepan takusah la buat kawan... inilah ptua org2 tua turun temurun.. dats y lelaki2 perlu tau bnd ni.. so that first jpe bakal mentua xdela korang wat slack..

suasana mula ceria. ice dh mula break.. kami mula berbual mesra.. borak macam2 crita.. beliau macam bse ngusik mana2 yg ade.. termasukla anak2nya... dipendekkan crita kami solat mghrib berjemaah.. aku qamat dan kami bersolat.. dalam 20 mnit kami selesai dan mula serbu meja makan... mak aih... byk btol nasi die taruk kat pggn aku.. siap suro tmbah... nasib baik aku xmkn byk 2-3 ari ni... tpi gulai ayam org umah die mmg perrghh... mantop...

kami selesai makan 8.30... hujan diluar... kami berjalan mnuju ke masjid kg baru... laju btol die jalan.. mencanak gak aku nak keja... tua2 pn jalan laju.. bia btol die ni... rupanya die nak keja isyak berjemaah... gitulah citernye....

pong pang pong pang terawikh sume kami selesai 8 rakaat... uish.. 8 rakaat pon 9.45 bru abes.. imam import dari mekah... tau2 jela baca camne... selesai terawikh aku tgk die tng skali... kami bgn dari saf dan die hulur tgn bersalam... dah tak macam mula2 dtg masjid.. sbb kami dah xkeja pape lagi... tggu2 kawan aku lak nak berak.. amboihh... pegi ler... kami pn tggu kat dpn sambil teguk air mineral masjid.. tp anak2 die dah jalan blek dlu...

selesai kawn aku u'uk kami mula bergerak balik.. sggah di guardian seberang masjid.. terserempak pulak dgn kawan lama..................................... org pggil Joe Brown.. antara org lama dlam silat cekak malaysia.. aku mmg tak knl... so Guru knlkan aku dgn joe brown.. kami bersalam..

selesai die cari barang die nak bli kami tros beransur... ade la die cter sket pasal joe brown tadi... aku pn xingt sgt... sampai2 umah tgk2 anak2 die dah sampai... "bebel" la kjap die kata

"ni yg balik2 dlu ni xle bawak gi perang la camni.. org gi sama2 balik sama2 la..."

mmg btol pon... kita pon kalau ngn kawan2 ke... sedara mara ke.... kalau kita bergerak berlima mst blek berlima.. xkesahla berempat ke ape ke... kalau ada salah sorg blik dlu elokla kita berhati2 dgn org tu... camtu gak kalau pegi kita naik kete A tp balik tbe2 naik kete B sbb nak dgn kawan.. org camni pn jnis xle pakai pny org.. aku brani cakap la.... bukan nak buruk sangka dan merendahkan org.. tp mmg tu pn ptuanya kalau nak knl hati budi org...

kami ngeteh sampai kul 11pm.. citer macam2.. cter lme.. smpat jgk die pesan macam2 kat kami.. sumernye cte baik2... bgusla.. mata dah gntok.. aku tros mntak diri..

"ai wan?? blik dgn kain sarung je?"

aku ktawa je.. malas nak tuka suar blk... naik kete je pon.. masa nak balik agak baik sket... ice yg beku td mmg btol2 dah cair.. kami dah macam sedara mara dibuatnye.. sudah die iringi kami ke kereta kami bunyi kan hon tanpa nak minta diri...

mmg pengalaman yg agak mnarik.. satu bnd yg tak terpikir aku nak wat tpi aku wat gak.... bkn nak kan perhatian atau jadi attention seeker.. sekadar menjaga hubungan baik antara guru dgn murid.. minta dipermudahkan oleh-NYA..

No comments:

Post a Comment