Tuesday, August 9, 2011

ilmu yg tertangguh


hari ni salu sgt kita tgk badan org muda lesu2.. sampai org tua pn komplen.. yg laki muda lak salu kne bahan "lutut longgar".. haha.. macam2... tpi sbenarnya aku juga terpalit dgn masalah ni... tanda2 kita org yg lesu adalah salu ngantok xkira masa... rasa nak tdo lpas subuh (mlainkan malam tu kita xckup tdo).. dan selera makan yg tinggi dan sukar nak kawal..

kepada yg laki lak khususnya yg muda ada la satu tabiat yg korang kerap wat yakni membuang protein korg... uhuh... xnk ngaku? jgn tipu.. kajian mendapati 90% laki muda melakukannya... ni akibat trend idop skang yg mula berubah.

so one day masa aku tonton tahajud cinta kat tv3 aku tgk ade scene eman manan wat senaman rimau.. kalau korg folow cter tu mst korg prasan... scene tu lps die tdo bersama dgn Qadirah (istri kedua) die dan die wat snaman tu pada waktu awal pagi lps bangun. Eman manan mmg cergas orgnya... pernah aku jumpa die di ibu pejabat silat kat keramat die tgh wat shooting jgk pasal silat. dan biasanya pesilat2 mmg ada amalan2 senaman untuk memastikan mereka sentiasa bertenaga dan yg pling penting kelakian mereka sentiasa mantap.

so kalau nak relatekan ngn aku, dlam awal tahun ni ade jgk aku dpat senaman dari guru aku... masa die tunjukkan badannya elastik gle.. bayangkanlah umo 64 pn leh lentik2 badan lagi... ptutla penyakit 3 serangkai tak mngidap kat badan die... tpi slacknye die xterangkan apa khasiat stiap pergerakan tu.. so main buta je la wat... sakit xyah cakap la... aku mmg xpernah amal senaman kan... yg tau main bola, bersilat tu jela... urat pn tersimpul xterubat...

so dalam kelmarin aku bertandang jgk ke umah salah sorg anak murid almarhum ustaz. tujuannya aku ngaja anaknye tusyen math form 3.. part time.. so after tusyen smpat la aku tny apa khasiat setiap pergerakan.. so baru la aku tau ape khasiatnya.. ptut la sakit masa buat... urat tak lurus lagi... bayangkan la dapat awal tahun tapi bru skang dapat tahu ape khasiat disebalik senaman tu. mmg mnuntut ilmu perlukan kesabaran..

so stat dari kelmarin aku mula amalkan sikit2.. constantly and badan aku mmg ade perubahan... cergas dan kaki rasa suam2.. tanda darah dah lancar dalam tubuh... nampaknya bertambahla senarai must do aku dalam satu ari... tpi bgusla.. aku xnk jadi yg belaja manjang tpi bab kecergasan and "kelakian"(ops!) xmantap...

pada para pompuan, penting sebenanya cari laki yg cergas... kadang2 aku sian tgk ade pompuan yg becinta ngn laki yg xde niat lansung nak cari ilmu untuk idop... so camne die nak jaga dri die, bakal bini die, anak2 die kalau xcari ilmu camtu... oh ye.. taste pompuan skang pn dah lain.. xpndang sgt laki pakai baju kmeja T sluar slack kan.. tp mudah tertarik dgn laki bercap, tshirt bercorak dan sluar jeans glebeh... comel katanya...

apa2lah.. bahagian masing2.. aku pn xbgus sgt... tpi cume aku nak tkankan pada para laki yg baca wajib utk kita cari ilmu nak idop camni.. agar jadi laki yg "berisi".. berisi tu bukan maksud sihat zahir batin smata2.. tpi dada ada ilmu nak hidup, kenal adat, kenal adab dan berilmu untuk kenalkan bakal famili yg akan kita bina mngenal Tuhan.. coz laki yg mmbimbing.. bukan pompuan...

yang baik dari Tuhan, yg buruk dari aku..

salam ramadhan... =)

1 comment:

  1. Assalamualaikum warahmatullah wabaraqatuh..Saya mencari perawat disekitar, untuk rawatan secara dekat, saya termakan makanan dari ilmu guna-guna, beratus benda halus di hantar kepada saya..

    email saya : tubuhsatu@gmail.com

    ReplyDelete