Friday, July 1, 2011

jumaat yang bernilai... =)


jumaat hari ni cukup istimewa... smlm aku tdo lmbt... byk bnd pk smlm... tgh pk camne nak upgrate kje2 yg aku wat skng untuk menjadi superb dan org xle lupa la... kje pe? macam2... assignment, kje silat, perancangan utk anak2 buah... macam2... mmg btol kata sorg mmber lama... jadi org dewasa ni mmg penat..

arini kelas cam bse untuk ari jumaat.. jam 8am.. so dalam keadaan xckup tdo aku gagahkan diri gi kelas yang tmptnye xcnfrm lagi.. mana taknye.. lecturer yg baru take over... last2 dah sampai tmpt kjadian kawan aku msj venue dituka lagi.. layan jela.... janji ade pluang nak blaja... masuk2 klas lec tenung je aku.. ala cam la xbse ngn taktik tu... nak wat aku serba salah la tu... student lain sume tgk aku gak tggu reaksi aku camne... aku wat bdo je.. haha... nak segan watpe.. fees aku baya.... mahal lak tu.. lainla kalau blaja free...

nyata tekaan aku tepat... sbb lps tu beduyun student lmbat sbb abru tau venue baru.. lec tu gune stail sama... mana2 student yg tak tetap pendiriannya goyang la sket sbb kne gertak... hahha... dah bse dah ngn taktik ni... taktik ni hny digunakan oleh tnaga2 pngaja pompuan je.... maklumla.... awak kan dah ade pngalaman ngaja bebudak... uhuk3.... batuk lak...

lps abes klas aku siapkan mana kje tetunggak yang ptut... siapkan esemen yg kne anta pagi tu jgk... kjap je siap... mne tak kjap... tgk solution.. hahahaha.... uhuk3.. batuk lagi... pastu lps anta esemen dgn tenang aku btolak ke pos ofis untuk renew roadtax moto yang dah lama mampos... so dah smggu gak la aku riding dgn roadtax yg dah meninggal... so pgi ni tamatlah diri aku sebagai seorang penjenayah sbb menunggang tanpa cukai jalan.

lps tros ke rumah kawan.. sblm tu aku ada cakap kat die aku nak dtg umah... time kat pos ofis die dah msj.. "berapa punya kejap daaaa ko"...

huhuhuh... lupa lak aku ada pesan kat die yg aku nak dtg japg.. aku balas "jap2.. tgh renew roadtax.. jap g kita winning la sepam dua"... ekceli winning tu nama game bola..

sampai la masa nak solat jumaat... kami lpak2 jap smntara layan maharaja lawak... gelak lagi... epi btol.. jam dah kul 1... gerak la ke masjid uniten solat kat sana.. arini khutbah best sket... nasib baik x cakap pasal buah buahan tempatan... tak pn pasal plkn.. dlu khutbah sgt mnyedihkan... ade ke cakap pasal rancangan ekonomi ke sembilan... tak mnusuk kalbu btol...

lps jumaat aku ade janji dgn abg amruddin.... umo die ni 58... tp aku pggil abg sbb akrab sgt.. mmber silat pn sbenanya... anak murid kanan almarhum.. tujuan kesana sbb nak dikas ngn die pasal forum israk mikraj yang akan berlansung 10 julai nnt... aku lak kne jadi moderator... so hamba yg daif lagi hina yg tak blaja agama dalam2 ni kne la bincang ngn die kan.. ape isi nak disampaikan pada pnonton. pbincangan kami berjalan lancar... takdela lama manapun.. aku ingt lama...

lpas tu kami borak pasal politik... yang paling mnarik bila kami mula borak pasal fahaman. fahaman ni maksudnya luas... maksud fahaman yg aku cuba sampaikan adalah lbh kurang taklik kita pada tuhan... ape maksudnye tu sume... dalam bicara bab fahaman aku sgt suke diskas dgn abg amruddin... byk la kami borak... dari bab syariat sampai la bab hakikat makrifat.. naik berpinar kpala aku... tapi alhamdulillah... terungkai la sikit misteri yang dah belenggu kpala otak aku ni... pikiran aku tggi gak ilmu die ni... nampak slow je.. tapi antara bnd yang wat aku malu bila die ade tny soklan pastu aku jawab salah... tekekeh die gelakkan aku... pastu die gelak die kata aku tak paham lagi... katanya kat point tu byk org konpius.. aku biasanya kalau org gelakkan aku, aku tros tembak blek... tp ngn die lain plak... aku rela digelakkan.... mungkin nakkan ilmu die.

akhir borak kami xdela aku leh ingt sumenye.. tp bertambah la sket kefahaman aku... terkupasla maksud2 syariat, tarekat, hakikat dan makrifat tu... alah... bukan nak jadi alim sgt pn.. macam kata die la... kita leh blaja ilmu engineering sampai phd, sampai master... tp ilmu agama lansung kita xnk blaja tggi2... ni sume ilmu untuk idop.. bila aku pikir balik btol jgk... stadi bagai nak rak... tapi bab makanan roh lansung aku abaikan...

pastu sambung lak borak pasal silat... sambung lagi pasal lambang ahmad muhammad... die pn dah pning pasal aku kuat sgt mngorek dari die.. alamk.. kantoi lak aku try nak korek dari die.... pasal bnd2 ni kne blaja ikut pringkat....

tpi ksimpulannya tu lah.. mungkin ade yg korang xpaham ape yg aku tulis ni.. hahaha.. sbenanya aku pn xpaham.. takdela tak paham lansung... tapi takdela tahkik sgt sampai leh kupas blek ape yg aku dah denga... tp di akhirnya aku capai satu ktenangan... atas moto nak blk rumah aku still terpikir pasal ape yg dibincangkan.... kerdil btol diri kita ni.... pastu makin blaja makin taktau lak tu.... rasa diri makin kosong..

tpi aku syukur dgn takdir yg tertulis atas pjumpaan ni dah bukak mata aku mngenai erti sebnar kenapa kita dihidupkan... byk mentaliti kita hari ni dah rosak.. sbb... byk antara kita dari kcik dah disuruh blaja pandai2.. pastu masuk universiti.. pastu dapt kje bgus2... pastu dapat gaji bsa... pastu umah besa.. kete besa... bini besa.... tpi akhirnya kita lupa tujuan sebenar untuk kita hidup untuk apa... kita lupa yang Allah jadikan kita untuk jadi hamba die... bila sebut perkataan hamba ia bawa maksud kita perlu patuh pada arahan tuan kita tanpa byk soal... tu konsep hamba... tpi kita sibuk isi perot kita ngn makanan2 mewah tpi xisi roh kita dgn makannan2 yg elok untuk die... sedangkan hakikatnya kita adalah roh.. bukan jasad...

cukupla kot aku merepek sampai sni... bab2 ni bsenye orang muda mlas nak denga... biasalah.. darah muda.. pastu kita kan salu disogok dgn "life start at 40"... aaaa tu yg kita dok leka je tu... takpela.. sama2lah kita harap segala urusan dipermudahkankan...

No comments:

Post a Comment