Sunday, July 3, 2011

lagu yang sentiasa buat aku tenang

Just share... ni antara lagu yang memikat hati aku... kita tahu bahawa muhammad adalah lambang kehambaan. tidaklah Allah jadikan langit bumi dan alam smesta jika tiada Nur Muhammad... insan yang hebat... tanda kelahirannya yg global... dlu aku cume knl nama muhammad... tp alhamdulillah sejak ikut jalan silat... silat ni bawak aku lebih menyayangi muhammad..

bila aku denga lagu ni serta video clip ni, aku baru nampak dgn jelas akhlak yang dibawa insan bernama muhammad. selama ni kita cuma denga cerita dari mulut kmulut je... tpi xmelihat dgn mata.. tapi bila artis ni memulakan idea untuk menayangkan secara video clip pn kita dah terpikat, apatah lagi gambaran sebenar yg dibawa muhammad. liriknya sungguh menyentuh... antara yg memikat

I'll try to follow your way
And do my best to live my life
As you taught me
I pray to be close to you
On that day and see you smile
When you see me

membawa kita seolah2 kita akan jumpa muhammad dpn mata.. antara perkara yg lansung xterpikir oleh kita.. harap2 kita akan jadi antara org yg layak

Jika kita membaca tahiyat dalam sembahyang, antara petuanya adalah tinggalkan ayat "saidina muhammad" tapi hny menyebut "Allahumma solliala Muhammad". bacaan ini seolah2 mnunjukkan kita rapat dgn baginda. kerna saidina adalah gelaran bgi yg mulia2.. macam kita ngn kawan kita la... bila guna saya awak kan rasa xrapat... tp bila kita guna "aku kau" nampak lbh rapat... dan selalulah berselawat seeloknya selepas maghrib 40 kali.. kita nak selawat sampai kita boleh nampak muhammad. ungkapan mengatakan "selawatlah kamu hingga kamu nampak muhammad". kira tinggilah taraf kita kalau dah sampai tahap tu.. tp? mampuke? klau rezki adelah.. org pandai kata selawatlah kita sampai bila masa kita susah, muhammad boleh ada kat sbelah kita dan bgtau apa kita patut buat.. xpnah lansung! aku denga ayat ni.. dan aku denga aku tecengang dan terus tepikat. tpi satu persoalan yg aku leh tggl utk korang.. Muhammad tu dah maksum, cnfrm syurga, martabat die xkn berkurang atau meningkat dgn selawat kita. tapi kenapa kita harus selawat? huhu.. kalau rajin korang cume tny ustaz2 korang.. jgn tny ustaz sepah sudah.. kang sempooooooot lak dorg.

Kata2 cerdik pandai "macammana kita nak sayang muhammad kalau insan dpn mata yakni ibubapa sndiri kita xsayang"

Nak cakap sayang muhammad mmg senang... tpi adakah kita praktikkan secara praktikal? tiap tahun ucapan sempena maulidur rasul cukup xkena.. seolah2 muhammad tu utopia dan xleh nak diikut dgn alasan maksum dan dia adalah nabi dan kemampuan die tggi... haruslah kita sedar sebagai ummat, kita wajib mengikut apa yang dibuat muhammad semampu yg boleh... dalam hayat baginda setiap malam baginda solat malam.. tapi hny satu mlm sahaja baginda tak buat.. nak mnunjukkan pada ummatnya bahawa amalan itu adalah sunat..

oh.. maaflah terbagi kuliah asar ni..(sbb skang dah 6.32pm).. aku cume berkongsi dgn apa yg aku dah blaja dari org2 yang tahu.. kadang2 aku pn tergelincir jgk... tpi lbh baik perempuan yg tidak bertudung tp ikhlas melakukan ibadat dari insan mnutup aurat sepnuhnya tapi mulutnya salu menyakiti hati orang.. sebab? "boleh jadi orang alim mati dalam tndas dan boleh jadi penghisap candu mati atas katil"

wallahualam...

No comments:

Post a Comment