Saturday, July 16, 2011

Bila Tuhan mengajar kita secara direct

ade benda nak kongsi sket... ada orang kata tuhan tu maha mengetahui.. die berikan hidayah kepada sesape yg die kehendakinya... Dia datangkan pertolongan kepada sesape yg Dia nak tlong.. dan die juga akan ajarkan ilmunya kepada sesape yg Dia nak ajarkan..

so ape yg aku nak sampaikan, aku ada terasa bnd ni... kat dapo umah aku ni radio ikim.fm berkumandang 24 jam. ayah aku pny kje la ni... maklumla... masuk umo mningkat ni katanya persediaan mati kne ade... so ni la antra usaha die nak mnyerikan umah ni... penah die kata "bia je radio tu alunkan zikir.. die xkacau orang pn"

ahah.... okey ayah... so bilik aku lak mmg kat dapo... salu gak denga ape yg radio ikim ni kumandangkan.. tapi sayup2... nak dpendekkan cerita, aku ade cam ajuk satu lagu nasyid ni... siap ubah2 lirik die lagi jadi cam tah ape2... dah la main lagu tu tiap2 hari sampai fed up aku.... ditakdirkan satu ari aku nk minum kat dapo lagu ni berkumandang secara pnuh dan masuk ke halwa telinga aku... dan aku berpeluang mendengar secara pnuh liriknya.. dari bahagian arab hinggalah ke translation die.. dan secara tiba2 aku jatuh cinta dengan liriknya.

"Ya Allah sesungguhnya waktu dhuha itu dhuha-Mu
Kecantikannya kecantikan-Mu...Keindahannya keindahan-Mu
Kekuatannya kekuatan-Mu...Kekuasaannya kekuasaan-Mu
Perlindungannya perlindungan-Mu...

Ya Allah jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi keluarkanlah...Jika sukar permudahkanlah
Jika haram sucikanlah...Jika jauh dekatkanlah

Berkat waktu dhuha
Kecantikan-Mu keindahan-Mu kekuatan-Mu kekuasaan-Mu
Limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada
hamba-hamba-Mu yang soleh "

Subhanallah...mengucp panjang aku denga liriknye... dan antara yang boleh dijadikan cerita jugak, baru2 ni aku pernah berbual dgn salah sorang ank murid almarhum ustaz hanafi(pengasas silat cekak). die pnh certa ustaz aja die camne nak solat pagi(dhuha). "doktor, solat dhuha caranya..... bla bla bla... ape tndanya? tandanya ustaz suro solat dhuha... tapi die xcakap direct"

so sejak itu aku tertarik nak kaji khasiat solat dhuha. tpi malas sampai la satu saat aku terdengar lagu nasyid ni. search punya search rupanya die adalah maksud solat dhuha. subhanallah.. aku hanya tahu lagu yg aku nyampah tu rupanya adalah bnda yang aku cari selama ni. dari situ aku terhafal lagu ni dan mmbuatkan aku secara automatiknya terhafal doa solat dhuha. Aku taktau ape yg buat bnd ni berlaku. tapi aku terasa seolah2 tuhan telah mengajarkan aku sesuatu yg baik... benarlah jika akan mengajrkan apa saja ilmunya kepada sesiapa yg Dia mahu ajarkan dengan cara melalui ilham, idea dan pertemuan melalui dgn ayat2 atau cerita2 tertentu.

tu jela bnd yang aku terasa nak kongsi... kalau citer kat org kang nampak cam resmi lalang plak.. ilmu baru sikit nak heboh... so kalau aku tulis kat sni bkn sume baca blog aku... mana yg terasa nak baca akan bacalah... dan yg sudi baca itulah pada aku org yg "rapat" dgn aku sbb sanggup denga, baca dan layan dgn sabar segala tulisan aku. thx everibadi... so kat sini aku kepilkan nasyid yang aku salu kutuk ni.. huhuh... salam... =)

No comments:

Post a Comment