Saturday, July 16, 2011

Sminggu yang macam2


lambat pulak aku update pasal forum mggu lepas... pasal byk sgt masa aku gunakan untuk bnd2 lain... lagipn aku kalau nak menulis hati kne tenang dlu... kalau byk bnd tak siap xde masa aku nak menulis.. ni pn sabtu pagi...7.10 am... ahri weekend biasanya kami sekeluarga akan luangkan masa bersama untuk rehat... weekend ni pn xde klas tusyen... pasal Bos balik klantan.. dapatla aku rehat2 ngn famili weekend ni. keje pn byk nak buat.. isnin kne anta progress repot..

so pasal forum mggu lps agak ok.. penyampaian yang disampaikan oleh ahli panel cukup mmberangsangkan... rasa sgt tak layak dduk atas pentas disamping orang2 lama yg berjasa dan tinggi ilmunya.. aku cuba xpanjang2 kan masa dan tak mengulas panjang lebar tentang tajuk yg ada pada malam tu.. takut2 menyimpang dan salah ilmu yang aku cuba ulas. "israk dan mikraj, rahsia dan hikmah disebalik satu perjalanan". 1st tgk tajuk ni, aku dah rasa lain... cara organizer susun tajuk ni mmg kreatif... kita salu denga ceramah israk dan mikraj tapi rahsia knapa dan hikmah jarang dikupas.. pada aku la... sbb tiap2 taun klu aku ikut ceramah pasal israk dan mikraj penyampaiannya hampir kurang sama... tapi hikmah dan rahsia tak pernah lak cuba dikupas.. errmm.. contohnya kenapa Nabi solat dua rakaat mengimamkan segala anbia di masjidil aqsa sedangkan waktu tu solat belom diambil dari Allah Taala... hah... mula2 bingung gak aku pikirkan bnda tu.. btolgak..

antara yang lain lak, dalam perjalanan nabi dari masjidil haram ke msjidil aqsa tu apsal jin afrit dan api jamung sibuk menganggu perjalanan nabi? knpe nabi jumpa macam2? knape jibril offer arak dan ssu sbelum naik kelangit? sume persoalan tu jarang dikupas oleh sape2... apa yang biasa disampaikan hanyalah cerita2 kronologi yang berlaku dalm peristiwa tersebut.. untuk org awam yg ilmu tak tinggi macam aku ni of kos la terpegun...

ceramah pada awalnya mengantukkan para hadirin.. tapi bila sampai part Dato Nasir sume mata cerah... sedangkan biasanya ceramah agama yg tak wat org ngntuk mesti nk ada lawak2.. tapi cara ahli panel ni ceramahnya straight je.. tapi org boleh rasa segar.. pasal pada aku ape yg disampaikan adalah perdu ceritanya dan straight to da point.. isinya tak melilau dan bersimpang siur..

apa yang menarik adalah masa part Rijalul ghaib... rijalul ghaib bermaksud lelaki ghaib yang menghuni langit ke sembilan.. langit sembilan lansung tak boleh dimasuki oleh para makhluk yg lain termasuk jibril... tapi muhammad pulak boleh masuk.. dan manusia bergelar rijalul ghaib diberi penghormatan menghuni langit kesembilan menunjukkan tingginya martabat manusia berbanding makhluk lain... rijalul ghaib adalah sorang lelaki yg lidahnya dibasahkan dengan zikir dan tidak derhaka pada kedua ibu bapanya... maksudnya juga tinggilah martabat hambanya jika dia mengamalkan segala suruhan dan menjaga kdua ibu bapanya.. dan fahamlah aku kenapa pantang larang silat cekak antaranya xboleh derhaka pada kedua ibu bapa... soalnya.. knapa diberi nama rijalul ghaib (lelaki ghaib)? knape xperempuan? aku pn lupa nak tny.. nnt2 lah..

apa2pn aku rasakan satu kelainan lepas forum ni... agak rugi jgk kpada sape yg tak pegi... tpi hakikatnya org2 yang datang ke majlis macam ni hany dipilih oleh Dia. bukan kje kita lak nak tentukan.... lps forum.. seminggu aku pnuh dgn kje.... badan pn penat2.. salu tdo lewat... dari selase sampai jumaat kuar pagi blk malam... ayah aku pn reti blk kul 8pm.. aku plak mngalahkan manager balek lmbat2.. xpelah...sikit bulan jelagi.. betahan wan....

No comments:

Post a Comment