Friday, September 9, 2011

Balak Baru...



aku jarang cakap pasal politik.. sbb biasanye klau aku cakap pasal politik ramai yg xle trime.. i mean dikalangan kawan2 aku la... dan aku xdelah tahkik sgt bab selok belok politik. Tapi selaku umat islam kita harus tentukan sape pemimpin kita.. so kepada anak muda yg malas nak daftar ngundi atas alasan malas campo hal politik ingtlah bahawa kalian akan disoal di akhirat kerana tidak mencegah dengan tgn atas "abusement" yg mungkin dilakukan pemimpin2 anda. sedangkan anda mampu mencegahnya.. walaupun ia hnylah satu pangkahan tapi ia dipertanggunjawabkan kepada kita selaku orang islam.

dari view politik, kedua2 pihak ade "weng" mereka sendiri... yang belah sini taksub tak sudah.. yang belah sana tukang perah duit.. tapi yang penting kita harus berpendirian. masalah kita orang melayu adalah kalau dah join satu kelompok, mereka anggap ketua mereka maksum.. tu yang bawak masalah sampai pepecahan..

pesan Guru "orang melayu ni bepecah dua sebab je.. satu sebab ibadah satu lagi sebab politik"

mmg btol la tu..

so macam isu terbaru kenaikan cukai prepaid 6%.. aku xnmpk lagi apa relevennye perlu dinaikkan cukai prepaid sampai 6%. kenaikan harga di negara kita byk disasarankan kepada keperluan asas... elektrik, minyak, gula, tepung dan yang terbaru prepaid.. Bala apakah ini...

Yang kaya bertambah kaya yang miskin bertambah miskin.. Kita tgk negara kita makin haru biru.. kita tak diuji dgn gunung berapi dan puting beliung.. tapi kita diuji dan dibalakan dengan kos sara hidup.. inilah bala yang dikatakan Shiddatul Mu'nah. bala jenis ini datang bila manusia tak lagi jadikan al quran sebagai rujukan utama.. dan bila alquran tak dijadikan rujukan kita secara direct menyatakan hukum manusia lebih bagus dari hukum Allah. dan secara lansungnya perbuatan ini adalah mensyirikkan Allah.. Xleh trima?? pikir2kan la

sebab syirik menurut Kitab IH Fazilah Yah Fazka, seseorang itu mensyirikkan Allah atas dua sebab iaitu

1) bila kita merasakan ketentuan manusia lebih baik dari ketentuan tuhan
2) bila kita merasakan ada makhluk lain yang lebih bijak dari Allah.

Maka cukup syarat ini, layaklah bala jnis ini diturunkan pada kita.. Dan manusia zaman ini telah mula berperangai seperti Babi.. sebab? kerana bila 15 perkara yang dilakukan manusia maka Tuhan akan tukarkan wajah mereka kepada Beruk dan babi... penyataan ini bukan bermaksud muka manusia menjadi dua binatang tadi.. tapi perangai manusia seakan2 kedua2 binatang ini.. dan bila berlaku 15 perkara ini maka wajiblah Tuhan turunkan bala.. dan inilah bala yang kita sedang terima..

Ketahuilah saudara saudaraku sekalian... hnya jalan Allah sahaja penyelamatnya.. Dan tunggu sahajalah next bala yang bakal datang..

Wallahualam.. Bukan nak menunjuk kepandaian, tapi aku rasa boleh meyuarakan pandangan disini dan harap tidak keterlaluan.

p/s : Pahang dah bergempa bumi sampai 2.6 skala richter. takut2 Tuhan tuka ke 6.2 plak.. nauzubillah..


Main kipas2 kat dataran merdeka lagi best.. xyah petrol

2 comments:

  1. pelik jgak bler member2 fanatik ngn parti pmbangkang...aq rasa xkisah la pati mana..asalkan pemimpin dy leh memimpin mmg aq sokong..

    ReplyDelete